تبلیغات
حکیم جوادی آملی - آیاتی که بدون اینکه آدم چیزی بدست بیاورد غرق میشود!!!!!

حکیم جوادی آملی
 

*هیچ چارهای ندارد جز اینکه زود رد شود و حریم بگیرد

*الیه ترجعون قابل فهم است ولی الیه تنقلبون یعنی چی؟انقلاب الی الله یعنی چه؟

* صیرورت را ما واقعاً نمیفهمیم!انسان الهی میشود یعنی چه؟

چند آیه است که انسان وقتی به اینها میرسد، هیچ چارهای ندارد جز اینکه زود رد شود و حریم بگیرد؛ مسئله ﴿إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون﴾خیلی غنی و قوی به آن صورت نیست و انسان تا حدودی معنای آن را میفهمد یا معاد و عود به طرف اوست ﴿کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُون﴾[ سوره اعراف, آیه29.] که اینها را تا حدودی انسان میفهمد؛ امّا آیه سوره مبارکه «لقمان» و اینگونه از سور را واقعاً آدم نمیفهمد، مدام باید توجیه کند، مدام باید مضاف در تقدیر بگیرد و مدام تشبیه کند؛ آن آیه دارد که ﴿یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَرْحَمُ مَنْ یَشاءُ وَ إِلَیْهِ تُقْلَبُون﴾،[ سوره عنکبوت, آیه21.] انقلاب «الی الله» یعنی چه؟ این غیر از رجوع «الی الله» است! البته اگر ما هیچ راهی نداشتیم توجیه میکنیم و میگوییم ﴿إِلَیْهِ تُقْلَبُون﴾؛ یعنی «إِلَیْهِ تُرْجَعُون»؛ اما یک عدّه گفتند ما دیدیم «إلی اللهِ تُقْلَبُون» هست، اگر آن است انسان که سر در نمیآورد که ﴿إِلَیْهِ تُقْلَبُون﴾ یعنی چه. در این ﴿إِلَیْهِ الْمَصیر﴾ آنجایی که با «سین» گفته باشد، آن را آدم میفهمد که «سیر ما الی الله» است ﴿إِنَّکَ کادِحٌ إِلی‏ رَبِّکَ کَدْحاً فَمُلاقیه﴾؛ اما صیرورت را ما واقعاً نمیفهمیم! صیرورت یعنی شدن، انسان الهی میشود یعنی چه؟ صیرورت او «الی الله» است یعنی چه؟ سیر او «الی الله» است ـ با «سین» ـ قابل ادراک است؛ اما تحوّل و انقلاب و صیرورت او «الی الله» است یعنی چه؟

البته اینها را با ارجاع به اسمای فعلیه میشود حمل کرد، چون آن دو منطقه واقعاً منطقه ممنوعه است؛ یعنی منطقه ذات کلا ً ممنوعه است، چون یک حقیقت نامتناهی است و منطقه صفات ذاتی که عین ذات است آن هم منطقه ممنوعه است که هیچ راهی برای دسترسی به آن وجود ندارد. موجودی که فیض او نامتناهی است، اگر کسی بخواهد درباره او فکر کند، جز تحیّر و غرق شدن چیز دیگری نیست؛ فیضی است که این شخص عالِم متفکر که بخواهد درباره او فکر کند، او که بیرون از قلمرو فکر او نیست، او را فرا میگیرد و فرو میبرد؛ فکر و اندیشه او را فرا میگیرد و فرو میبرد؛ قلمرو معلومات او را فرا میگیرد و فرو میبرد، این بیچاره وسط غرق شده است، این محال است! این چند روایتی که در آخر بحثهای کتاب توحید مرحوم صدوق هست، همین است؛ فرمود خودتان را به زحمت ندهید! حرام است؛ یعنی محال است. یک وقت است میگویند غیبت حرام است؛ یعنی ممکن است؛ ولی حرام است و این کار را نکنید؛ اما وقتی که گفته میشود تفکر در ذات اقدس الهی حرام است؛ یعنی محروم نیستید و مستحیل است، وقتی که مستحیل بود و محال بود آدم که نمیتواند معصیت کند. این با زبان تحریم به ما گفتند که شما جلوتر نروید، آن شما را غرق میکند، فکرتان را غرق میکند، و این وسطها دست و پا میزنید، چه چیزی را درک میکنید؟!

بنابراین آنچه درباره اینگونه از آیات میشود گفت، همان مقام فعل است؛ به جمال الهی، به جلال الهی، به رحمت الهی، به لطف الهی، به محبت الهی، به رزق الهی و به بهشت الهی که اینها البته کاملاً غیر صیرورت است. اگر به این معنا باشد، دیگر هم آن احادیثی که ـ چندین حدیث به این مضمون وجود دارد ـ وجود مبارک پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «أَنَا مَدِینَةُ الْحِکْمَةِ وَ هِیَ الْجَنَّةُ وَ أَنْتَ یَا عَلِیّ بَابُهَا»؛ فرمود من شهر حکمت هستم، همان حکمتی که ﴿یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشاء﴾ و این حکمت بهشت است، من الآن در بهشت هستم و تو درب این بهشت هستی «أَنَا مَدِینَةُ الْحِکْمَةِ وَ هِیَ الْجَنَّةُ وَ أَنْتَ یَا عَلِیّ بَابُهَا»، چون ادراک این حدیث نورانی دشوار بود، مثل «أَنَا مَدِینَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا» شهرت پیدا نکرده، وگرنه سنداً و دلالتاً مثل همانهاست.
در بخش پایانی سوره مبارکه «واقعه» دارد که ﴿فَأَمَّا إِن کاَنَ مِنَ الْمُقَرَّبِین ٭ فَرَوْحٌ وَ رَیحَْانٌ وَ جَنَّتُ نَعِیم﴾، نه اینکه «له روح و ریحان»، نه اینکه «یصل الی روحٍ»؛ اگر کسی جزء مقربین بود خود بهشت است که اینها را آدم تا حدودی میتواند بفهمد، چون همه اینها در محدوده فعل و فیض الهی است، بالاتر از این دسترسی نیست؛ امّا اگر در محدوده افعال الهی باشد، اینها قابل ادراک استتفسیر سوره غافر جلسه اول 1393/10/28.

آیاتی است درباره قیامت كه در این بحث‌های اخیر گاهی ملاحظه كردید كه گاهی ما به هر وسیله‌ای هست خودمان را كنار می‌كشیم كه وارد آن آیه نشویم، برای اینكه آدم آن‌جا وارد شود غرق می‌شود بدون اینكه چیزی به دستش بیاید. یكی از آن آیات همان سوره مباركه «عنكبوت» است كه فرمود: ﴿یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ یَرْحَمُ مَنْ یَشاءُ وَ إِلَیْهِ تُقْلَبُونَ﴾. ﴿إِلَیْهِ تُقْلَبُونَ﴾ نه یعنی «إلیه ترجعون»، آن‌جا و امثال آن‌جا از جاهایی بود كه ما به هر دسایس و حِیلی بود خودمان را كشیدیم كنار كه وارد آن بحث نشویم. انسان منقلب «الی الله» می‌شود، یعنی چه؟ رجوع «الی الله» فهمیدنی است، اما انقلاب «الی الله» فهمیدنی نیست. تفسیر سوره یس جلسه  19 1392/11/08 


اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل الفرجهم واحفظ قائدنا الامام الخامنه ای و من احبه



ادامه مطلب

طبقه بندی: دروس(تفسیر و فقه)، 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 1 بهمن 1393 توسط جواد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : بزرگترین مرجع اسكریپت های رایگان ایران  
پایان نامه های دانشگاهی
لینك نگار