تبلیغات
حکیم جوادی آملی - کلمات و جملات قصار حکیم آیت الله جوادی آملی(6)-قسمت دوم

حکیم جوادی آملی
 

کلمات و جملات قصار حکیم آیت الله جوادی آملی

برگرفته از مطالب بهمن ماه1393 می باشد.(خلاصه بهمن مهرماه1393) قسمت دوم

161.هر جا عقل نیست اختلاف هست، هر جا عقل هست اختلاف نیست

162. در نهج البلاغه هست که عالم بی­عمل صورتش صورت انسان است قلبش قلب حیوان است  یعنی در زنده­ها یک آدم مرده­ای است که راه می­رود جنازه عمودی است بعد هم که مرد می­شود جنازه افقی

163. فقیر یعنی کسی که محتاج چیزی است و چیزی که نیاز او را برطرف کند ندارد مستغنی کسی است که محتاج باشد یک و چیزی که حاجت او را برآورده کند داشته باشد غنی آن است که اصلاً محتاج نباشد غنی در جهان تکوین مخصوص ذات اقدس الهی است که﴿إِنَّ اللَّهَ ْغَنِیُّ الْحَمِیدُ﴾

164. این درس اخلاق هیچ مریضی را درمان نمی­کند  معلم اخلاق می­خواهد که این شخص را بشناسد روانشناس خوبی باشد روان­کاو خوبی باشد او و همسایه­های او، او و اعضای منزل او، او و سوابق کارهای او، او و خصوصیات درونی او آشنا باشد بگوید این روش برای تو بد است این کار برای تو بد است

165. یک نفر آمد گفت من خواب دیدم که دارم اذان می­گویم گفتند(ابن سیرین) که تو مثلاً مکه نصیبت می­شود دیگری آمد و گفته من اذان را خواب دیدم گفتند تو را به اتهام سرقت می­گیرند از ابن­سیرین سؤال کردند که خواب یکی بود تعبیرش متفاوت سرّش چیست فرمود آن یکی خصوصیاتش با﴿وَأَذِّن فِی النَّاسِ بِالْحَجِّ﴾آشنا بود این یکی خصوصیاتش با﴿أَذَّنَ مُؤَذِّنٌ أَیَّتُهَا الْعِیرُ إِنَّكُمْ لَسَارِقُونَ﴾ هماهنگ بود

166. اگر ما حال داشتیم و گفتیم «یا الله» جواب ما را می‌دهی، منتها ما آن حال را نداریم که بدون وسیله، بدون شفیع و بدون ارتباط با چیزی با تو رابطه داشته باشیم، وگرنه تو حضور داری!

167. چنین چیزی سابقه نداشت که ما «قُرب» و «بُعد» داشته باشیم که یکی به دیگری نزدیک باشد و آن دیگری از این یکی دور باشد. فرمود ذات اقدس الهی ﴿أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَریدِ﴾است که با همه هست و از همه چیز به شما نزدیک‌تر است؛ امّا یک عدّه ﴿یُنادَوْنَ مِنْ مَکانٍ بَعیدٍ﴾

168. خدا به ما نزدیک است ولی ما از خدا دوریم و این فاصله بدلیل عدم اطاعت از خداست

169.از بیانات سیدالشهدا اسنفاده میشود بعضی ها مسلمان ادامسی هستند یعنی تا زمانی که دین در دهانشان مزه دارد نگه میدارد ودر سختی ها و روزهای خطر دور تف میکنند میاندازند دور

170. مردم را علم اداره نمی‌كند. مردم را اخلاق اداره می‌كند. اكثری مردم اهل تحقیق و دقتهای علمی نیستند. شما حالا خیلی محقق شدید؛ فقط به درد حوزه و دانشگاه می‌خورید. مردم از خلق و روش و منش بهره می‌گیرند.

171. طرح بسیاری از مسائل علمی برای جامعه نافع نیست؛ البته جای تأسف است كه چرا جامعه سطح فرهنگش پایین است؛ ولی مردم از اخلاق استفاده می‌كنند

172. شما دقیق‌ترین مسائل فلسفی یا كلامی یا فقهی یا اصولی را به بازار عرضه كنید خریدار ندارد؛ اما وقتی مؤدب بودید در برخوردتان در رفتارتان؛ در گفتارتان؛ در نوشتارتان، مردم متأثر می‌شوند. لذا معاذ می‌گفت كه آخرین سفارش پیامبر این بود كه «أحسن خلقك للناس»

173. این اشعری ها خیلی خیانت کردندعقل را از صحنه بیرون کردند. گفتند ما را چه رسد به این حرف‌ها! هر کاری که خداوندکرد «حَسن» است و هر کاری که او نکرد «قبیح» است؛ او ممکن است مؤمنین را به جهنم ببرد یعنی دست علی را بستن کافی نیست، باید دست و دهان عقل را بست! ... و از این طرف بازار نقل گرم شد ...وچه توقعی دارید که این نقل ها "داعشی" تربیت نکند!؟

174.معتزلی ها ان قدر دست و پای عقل رو باز کردند  گفتند بر خدا واجب است که مؤمن را به بهشت ببرد! بر خدا حرام است که ظلم کند! چون به درِ خانه اهل بیت نیامدند، تفویضی درآمدند، عقل را مستقل کردند و گفتند عقل می‌فهمد که خدا باید این کار را کند یا خدا نباید این کار را کند

175. عقل را آن عاقل محض باید باز کند! عقل را کسی که خودش عقل محض است و به تعبیر الهی عقل صِرف است باید باز کند

176. خدای سبحان همتهای بلند، قدمهای بلند، فكرهای بلند را دوست دارد. همتهای نازل، قدمهای نازل، عملهای نازل محبوب خدا نیست این از بیانات سیدالشهدا هست که أَنَّ اللَّهَ یُحِبُّ مَعَالِیَ الأُمُورِ وَ یَكْرَهُ سَفْسَافَهَ

177.کسی که همت بلند داشته باشد دید جهانی داشته باشد این طور دعا میکند میگوید خدایا تو كه دینت را حفظ می‌كنی آن توفیق را به من بده كه با بنان من یا بیان من، با قلم من یا با درس من یا با ابتكار من، جهان اسلام استفاده كند؛ جهان بشریت استفاده كند. این كار شدنی است.(امام سجاد علیه السلام)

178. دعا درس معرفت است.

178.سر اینکه اکثر دعاها با ربنا شروع میشود چون انسان با رب خود کار دارد با پرودگار خود کار دارد ؛ هرچند خدا هم شافی است و هم ممیت ولی کسی که مریض است خدا را با اسم یا شافی صدا میزند نه ممیت

179. وجود مبارک خضر به موسی(علیهما السلام) گفت سرّ اینکه ما اینجا داریم دیوار را می‌چینیم، برای این است که زیر آن گنج است و برای دو بچه یتیم است که ﴿وَ کانَ أَبُوهُما صالِحا﴾ همیشه خضر سرِ راه هست و بالاتر از خضر که اهل بیت هستند، سرِ راه میباشند! ممکن نیست کسی آدم خوبی باشد و نوه او یا نتیجهٴ او، نتیجه نگیرد، اینچنین نیست!

180. یک عده در راه خدا جهاد می‌کنند و یک عده درباره خود جهاد می‌کنند.

181. آنجا که «أَبکِی لِظُلمَةِ قَبرِی» آن یک مطلب دیگر است؛ اما آنجایی که «هَبنِی صَبَرتُ عَلَی حَرِّ نَارِکَ» یک مطلب دیگر است این کجا ان کجا!

182. راه‌های خدا فراوان است برای اینکه ﴿فَأَینَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجهُ الله﴾

183. یکی می‌گوید من مقدّم هستم، یکی می‌گوید تو مؤخّر هستی، یک می‌گوید اسم مرا باید ببری، یکی می‌گوید اسم خودت را باید ببری، اسم مرا با آن لقب باید ببری، این ها همه بازیست ادم عاقل به این بازی ها می خندد

184.ما باور نکردیم توسل اثر علمی دارد بزرگانی مثل مرحوم اقای املی و سعید العلماء جزوه که مینوشتندبالای هر صفحه بسم الله الرحمن الرحیم، یا صاحب الزمان ادركنی و یا ابالفضل ادركنی مینوشتنداین البته او را به آن مقام رسانده است دیگر...

185. حكمت عملی عنصر اصلی‌اش تقواست. این تقوا خیلی از راه‌های نرفته را برای انسان به صورت طی‌الارض آسان می‌كند.

186. حكمت نظری و حكمت عملی كه به عمل ارتباط دارد یك تعامل متقابلی است. هم علم باعث پیدایش عمل صالح است، هم عمل صالح آن علم را تكمیل می‌كند. خیلی از بركات به وسیله همین اعمال صالح است

187. خدا غریق رحمت كند مرحوم صدرالمتألهین را؛ ایشان در تفسیرش دارد كه عالم نظمش نظیر نظم معماری نیست عالم مثل حلقات عدد است كه اگر كسی عدد هشت را بین هفت و نه بردارد روی دستش می‌ماند. این را كجا می‌خواهد بگذارد. این الا و لابد باید سر جایش بگذارد. عالم این‌قدر منظم است

188. کسی می­گوید من خودم سی، چهل سال در حوزه یا دانشگاه زحمت کشیدم عالم شدم قارون هم همین را گفته دیگر﴿إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَی عِلْمٍ عِندِی﴾من خودم زحمت کشیدم آن مال را پیدا کردم آن دیگر منکر مبادی عالیه که نبود می­گفت این محصول کار خود من است اگر ما هم خدای ناکرده ­چنین حرفی بزنیم درست است مسلمانیم و اما اسلامی حرف می­زنیم و قارونی فکر می­کنیم باید بگوییم بر اساس﴿مَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ ﴾خدا را شکر که توفیق داد ما رفتیم دانشگاه یا حوزه این نعمت را نصیب ما کرد این علم را به ما داد این برکت را به ما داد

189. ممکن است که آدم به چیزی صد درصد علم داشته باشد و معصیت کندسرّش این است که واقعاً مرز علم از عمل و مسئول علم از عمل جداست! مثل اینکه صد درصد مار و عقرب را میبیند؛ امّا اگر انسان فلج باشد، می‌نشیند و مسموم می‌شود، برای اینکه چشم و گوش که فرار نمی‌کند، دست و پا فرار می‌کند که فلج است.

190.لازمه دوری از گناه و مراقبت معرفت نفس است


اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل الفرجهم واحفظ قائدنا الامام الخامنه ای و من احبه




ادامه مطلب

طبقه بندی: کلمات و جملات قصار حکیم جوادی آملی، 
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 26 بهمن 1393 توسط جواد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : بزرگترین مرجع اسكریپت های رایگان ایران  
پایان نامه های دانشگاهی
لینك نگار