تبلیغات
حکیم جوادی آملی - کلمات و جملات قصار حکیم آیت الله جوادی آملی(6)-قسمت سوم

حکیم جوادی آملی
 

کلمات و جملات قصار حکیم آیت الله جوادی آملی

برگرفته از مطالب بهمن ماه1393 می باشد.(خلاصه بهمن مهرماه1393) قسمت سوم

191.در دعای عرفه سیدالشهدا هست که خدایا مرا وارث چشم و گوش قرار نده چشم و گوش را وارث من قرار بده یعنی اول جان من را بگیر بعد اینها نه اینکه اول اینها را بگیری جان من را بعد بگیری که من نابینا زندگی کنم یا ناشنوا زندگی کنم این را می‌گویند فهم كه آدم بفهمد از خدا چه چیزی می‌خواهد

192.در دعای امیرالمونین هست خدایا همه اینها نعمت‌های تو هستند و همه اینها امانت هستند ما هم همه اینها را تقدیم می‌كنیم، اما این‌طور نباشد كه اول اعضا و جوارح ما را بگیری که ما به بچه‌هایمان محتاج باشیم(ولو به حسن و حسین) و بعد جان ما را بگیری. فرمود موقعی كه می‌خواهی بگیری اول جانمان را بگیر، بعد اعضا و جوارح هم به تبع جان گرفته می‌شوند.

193. راز و نیاز خصوصی اهل بیت در محور كرامت است كه با كرامت زندگی كنند, با كرامت بمیرند, محتاج به بچه‌ها و ویلچر نباشند، راحت زندگی كنند و راحت هم رحلت كنند

194. کسیکه کار خوبی انجام بدهد اهل نجات نیست! بلکه کسی اهل نجات هست که کار خوب را با خدا ببرد در قران ذات اقدس الهی فرمود ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾، نه «مَنْ فَعَلَ الْحَسَنَةِ»

195.کسی که کار خوب را با خود به آخرت بیاورد(﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ﴾،)این برای انسان های عادی هست انسان های بزرگ قلب سلیم به صحنه اخرت می برند مثل حضرت ابراهیم﴿جاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلیم﴾

196. محقق باید این دو عنصر را داشته باشد اول اینكه عالمانه حرف بزند دوم اینكه قابل فهم باشد طوری حرف نزند كه خودش باید به دنبال حرفش بدوَد تا بفهماند طوری هم حرف نزند كه محقّق دیگری بتواند نقد كند

197. اگر كسی مردم را نگاه كند كتابش علمی نخواهد بود مثل یك مقاله است و بعد از مدتی تاریخ مصرفش می‌گذرد اما اگر بگوید من كه دارم كتاب می‌نویسم اینجا صاحب جواهر نشسته, آنجا امام نشسته, آنجا آخوند نشسته, آنجا هم طلبه‌ها، من طرزی حرف بزنم كه اینها اشكال نكنند آنها هم بفهمند چنین كتابی می‌ماند این متن درسی می‌ماند

198. مرحوم علامه حلی می‌گوید شافعی این‌طور گفته, ابوحنیفه این‌طور گفته, شیخ مفید این‌طور گفته, شیخ طوسی این‌طور گفته دیگر ـ معاذ الله ـ نمی‌گوید امام صادق این‌طور گفته خب آرای ائمه آنها را در ردیف فقهای ما می‌آورد این یك ادب است این ادب را ایشان رعایت می‌كند

199. اخلاق هدف­گرایی­ است یا وظیفه­گرایی معلوم است هدف­گرایی ا­ست یک انسان تنگ نظر به دنبال وظیفه است یک انسان صاحب­نظر به دنبال هدف است می­بیند چه کسی این وظیفه را بر او معین کرده و برای چه باید به این وظیفه عمل کند بنابراین ما غایت­گرایم نه وظیفه­گرا.

200. یک وقت کسی وارد حوزه می­شود می­خواهد روحانی و عالم همان روستایش بشود این همت پست را خدا هرگز دوست ندارد «أَنَّ اللَّهَ سبحانه و تعالی یُحِبُّ مَعَالِیَ الأُمُورِ وَ یَكْرَهُ سَفْسَافَهَ» یک وقت است از روستای سهرورد کسی در می­آید می­شود شیخ اشراق

201. شیخ اشراق می فرماید وقف­نامه­ای در نیامده که خدای سبحان علم را وقف مردم فلان شهر بکند مردم فلان روستا...

202. غالب این فقها و مراجع و حکما و مفسرها از این روستاها برخاستند وقتی آمدند شهرنشین شدند و امکانات پیدا کردند غالباً این بچه­هایشان دیگر رشد نکردند در نداری هزارها برکت هست منتها آدم باید صابر باشد قدر این نداری را بداند

203. برخیها دارای هدف ضعیف­اند دستورات اخلاقی را انجام می­دهندخوفاً من النار مبادا عذاب بشوند این نازل­ترین مرتبه است از این مرحله بالاتر«شوقاً إلی الجنة»است و از این دو مرحله بالاتر«حباًلله»است

204. اعتقاد به توحید را مشرکین هم داشتند، آن سازنده نیست، اعتقاد به معاد است که سازنده است؛ یعنی هر کس بداند که در برابر عمل خود مسئول است و روزی رسوا می‌شود و قطعی هم است، خودش را کنترل می‌کند!

205. چقدر این بیان حضرت سیدالشهداء(سلام الله علیه)در روز عاشورا شیرین و زنده است! فرمود: «صَبْراً بَنِی الْکِرَامِ فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ‏»؛فرمود آقایان، شهدا، اصحاب و یاران من! مرگ چاله نیست، مرگ پل است و آن طرف پل خبرهایی است!

206. این کتاب چقدر شیرین است! قرآن نفرمود همیشه عادل،عاقل باشید! در شرایط عادی عقل، عدل و علم کارساز است؛ امّا وقتی بحرانی شد فرمود: ﴿لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسط﴾ کافی نیست! بلکه ﴿کُونُوا قَوَّامین﴾! فرمود گروه خونتان باید عقل باشد! گروه خونتان باید علم باشد مثل سیدالاستاد امام! این کتاب بوسیدنی نیست؟

207. آیاتی که ما را به عقل،علم دعوت می‌کند شاید سیصد بار یا چهارصد بار باشد؛ امّا گروهی هستند که ‌می‌گوید در موقع بحران از شما کار ساخته نیست و از آدمی مثل «روح الله» کار ساخته است!

208. در آن مواضع خطر از علما کاری ساخته نیست و باید دنباله‌رو باشند! از عقلا  از افراد عادل کاری ساخته نیست و باید دنباله‌رو باشند! اگر گروه خون کسی عقل و عدل بود او می‌تواند انقلاب کند ﴿لِقَوْمٍ یَعْقِلُون﴾ و ﴿لِقَوْمٍ یَعْلَمُون﴾، هیچ چیزی او را عوض نمی‌کند؛ او قائم «بالعقل» است،اگر کسی قائم «بالعدل» باشد، چه چیزی او را خسته می‌کند؟

209. سیدرضی با نوشتن نهج البلاغه اولاً علی­بن­ابی­طالب را به جهان اسلام معرفی کرد دهها شرحی که بر نهج البلاغه نوشته شد قسمت مهمش برای علمای اهل سنت است نکته دیگری که در جمع­آوری نهج البلاغه رعایت کرد آن تقریب بین مذاهب است برای اینکه بر آن حضرت خیلی ستم شد گاهی حضرت کلمات گلایه­آمیز تندی دارد اگر سید رضی آن کلمات را در نهج البلاغه ذکر می­کرد دیگر نهج البلاغه، نهج البلاغه نبود

210. در قران هست یک عده از حیوان پست تر اند این تحقیر نیست تحقیق هست و سه راه برای پذیرش این هست یا خودتان چشم باز کنید درون این افراد را ببینید یا به وحی ایمان می­آورد قبول می­کند یا دو روز صبر می­کند فردا که مرده با هم می­بینند که خیلیها به صورت حیوان محشور می­شوند

211. قرآن چنین کتاب نیست فرمود یک عده باطنش حیوان است حیوان ناطق­اند نه حی متأله

212. گر دل نبود این محبت می­خواست کجا جا بگیرد و اگر محبت نباشد دل به چه درد می­خورد

213. یک عده آن روزها که دامداری بود فقط به این فکر بودند که دامی تهیه کنند، اسبی تهیه کنند، حماری تهیه کنند همه این تعلقات در این دل بود این شده بود ده نه دل

214. اگر کسی بخواهد درباره حق قلم فرسایی کند میدانش وسیع است اما بخواهد به حق عمل کند یعنی متحقق بشود نه محقق میدان وسیعی نیست یک راه بسیار باریکی است همان است که صراط مستقیم ادق من الشعر و احد من السیف.

215.رحمت خدا هم بیش از غضب خداست«یا من سبقت رحمته غضبه» هم پیش از غضب خداست یعنی رحمت او بیش از غضب اوست یک و پیش از غضب اوست دو این دومی مهم است امام جماعت کل عالم الرحمان است چون می­خواهد رحمت بکند

216. خداوند فرمود: من مهندسم کل عالم را با اندازه و با نقشه می­آفرینم اما نقشه را به دست رحمت می­دهم نه به دست غضب معماری را به دست رحمت می­دهم نه به دست غضب

217. این اسمای الهی جمعاً عالم را اداره می­کنند یک، امام جماعت این جمع اسم رحمان است این دو آن در پیشاپیش در اَمام قرار گرفته امامت همه اینها را به عهده می­گیرد سه هر جا رحمت دستور بدهد که کجا جای به بند و بگیر است﴿خذوه و فغلوه﴾کجا جای﴿فادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِینَ﴾هر جا آن رحمت دستور بدهد فرشته­ها عمل می­کنند


اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل الفرجهم واحفظ قائدنا الامام الخامنه ای و من احبه



ادامه مطلب

طبقه بندی: کلمات و جملات قصار حکیم جوادی آملی، 
نوشته شده در تاریخ سه شنبه 28 بهمن 1393 توسط جواد
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : بزرگترین مرجع اسكریپت های رایگان ایران  
پایان نامه های دانشگاهی
لینك نگار